ילדים במערכת החינוך

אנחנו חיים בעולם דיגיטלי שונה ממה שאנחנו גדלנו בו , הקצב מהיר ומסחרר ובכל רגע יש התרחשות בקצה השני של העולם ואנחנו מעודכנים באותה שניה שזה מתרחש .

פעם זה לא היה ככה ואני לא מדברת על התקופה של יונת הדואר שהעבירה מסרים אני מדברת על תקופה של לפני 20-30 שנה שבה היו רק עיתונים שיצאו פעם ביום ואם היה משהו חשוב מאוד אז היתה מהדורה נוספת בצהריים , אם אצית לרכוש ידע היו אז ספריות ובהן כל סוגי הספרים הקיימים ושם יכולת לשבת שעות ולרכוש ידע .

לא כך היום , היום יש לנו מכשירים חכמים שכל שאלה שעולה על הדעת קיים לה פתרון שנמצא במרחק הקלדה ,

זה נחמד וזה נעים שאפשר להיות כל הזמן מחוברים ומעודכנים אבל אני רוצה רגע לעצור ולדבר על הילדים במערכת החינוך ,

העולם כפי שכתבתי מתקדם בקצב מסחרר , אך מה קורה עם מערכת החינוך ? האם השינוי חל גם בה ?

האם מערכת החינוך התקדמה בקצב מסחרר והתאימה את עצמה לעולם המודרני , העולם החדש ?

לצערי הרב מערכת החינוך נשארה באותו מקום כאילו הזמן בה עמד מלכת .

השינוי לו חל בה ואנו רואים את זה יותר ויותר על ילדים שחווים קשיים של קשב וריכוז , כאלה שיש להם קשיי לימוד , הילדים שחווים בעיות בכתיבה ובהעתקה מהלוח , אותם תלמידים שמגלים כלפיהם חוסר סבלנות כי הם לא כמו כולם ולכן עדיף שיקחו כדור , כן אותו כדור מפורסם שנחשב לכדור בפלא רק שכולם שוכחים שמקסימום הוא עוזר לילד להיות יותר מרוכז לכמה שעות .

ילדים עם קשיים מחויבים לשבת בכיתה אחת עם מורה אחת שמסביבם עוד 29 תלמידים (למען ההגינות יש כאלה שמצמידים להם סייעת וכבר הדביקו להם תווית של פחות טובים )

לכל אחד מהתלמידים יכולת למידה שונה !!!!!

למרות שיכולת הלמידה שלהם שונה הם עדיין לומדים באותה כיתה ועדיין מצפים מהם להבין למרות הקשיים שהם חווים , עדיין כועסים עליהם שהם מאבדים את הריכוז או חלילה חולמים בהקיץ ( לעיתים אין להם שליטה על כך גם ככה החומר לא ברור להם ).

למרות שקצב הלמידה שלהם הוא שונה עדיין מצפים מהם להיות באותו הקצב .

הבעיה היא שלא נותנים להם כלים נכונים ,

ניקח לדוגמה קבוצה של 30 מבוגרים שמגעים מרקע שונה , נושיב אותם בחדר אחד ונביא להם מרצה שתדבר על נושא שהם לא מכירים, האם באמת כל ה30 יבינו אתה המרצה ? האם זה יהיה נכון לדרוש מהם לא לזוז בכיסא בחוסר נוחות או לדבר בלחש עם זה שליד ?

ההבדל היחידי בין המבוגר לילד שהמבוגר יכול בכל רגע נתון לקום וללכת …..

לא כל ילד יכול ללמוד בשיטה שנכתבה לפני 50 שנה , זה לא אומר שהוא לא מוכשר , זה לא אומר שהוא לא מוצלח !

אני לא יכולה לצפות מילד כזה שיגדל להיות נער בלי בעיות רגשיות , בלי בעיות חברתייות שאני דורשת ממנו לשבת בכיתה עם עוד 29 תלמידים ודורשת ממנו להיבחן על חומר שהוא לא מבין כי ההסבר לא מגיע אליו נכון , אני לא יכולה לצפות שהוא באמת יצליח במבחנים ויגיש את העבודות .

אני מגדלת ילד שיהפוך לבוגר עם דפוסי חשיבה שמקטינים אותו , שגורמים לו להרגיש פחות טוב מכולם ולצערי הרב ז ילווה אותו לאורך רוב שנות חייו אם לא יהיה משהו או מישהו שיעזרו לו לראות את הדברים אחרת .

אם לשם השוואה נלך לטבע הרי לא נבקש מדג לטפס על עץ ונומר לו שאם הוא לא מצליח הוא לא מספיק מוכשר .

לא נבקש מהאריה לחיות מתחת למים ונומר לו שאם הוא לא מצליח אז הוא לא מלך החיות יותר עבורנו .

לכן כהורים עלינו לזכור בכל המולת החיים כי החיים מתקדמים בקצב מסחרר והילדים גם הם גדלים לתוך עולם אחר , עולם דיגיטלי עולם של מסכים , חשוב לתת לכל ילד את הכלים שמתאימים לו בכדי שירכוש ידע וניסיון בכדי שיהיו לו כישורי חיים להתמודד עם החיים ,

עלינו להבין שמערכת החינוך עדיין לא עשתה צעדים משמעותיים לשינוי וזה לא בהכרח נכון להניח תוויות על ילד שבנוי אחרת .

על המערכת לזכור שיש דגים ואריות שיש ג'ירפות ונמרים ישנם גם קופים ודולפינים כמו שיש בטבע מגוון גדול של חיות כך בין הילדים ישנן סוגים שונים של ילדים שלכל אחד ואחת מהם יש דרך למידה שונה ויש איכויות רבות שעלינו כמבוגרים לעזור להם לגלות .

עלינו לאפשר להם לגדול להיות מי שהם באמת ולזכור שמערכת החינוך עדיין לא התקדמה ועדיין לא מבינה שאי אפשר להכניס 30 תלמידים לכיתה ולצפות שאת אותו הסבר יבינו כל ה 30 .

בכדי שהילדים שלכם יגדלו להיות מבוגרים שלמים עם עצמם שיודעים להשתמש בכלים שאיתם הם נולדו , שבו איתם , תייצרו שיח אמתי וכנה , תבינו את מה שמתחולל בנפשם, ברגע שיש שיח והדברים נאמרים בקול , קל יותר לטפל בהם , כי אם לא מטפלים בהם עכשיו המחשבות הופכות לדפוס חשיבה קבוע שאותו קשה מאוד לעקור .

תהיו לילדים שלכם אוזן קשבת ואל תסמכו שמערכת החינוך תעשה את זה בשבילכם ….

אודות המחבר

השארת תגובה